- Home
- /
- De Verzamelaar
- /
- Mooi versierd
Mooi versierd
Door Een verzamelaar•geschreven op 9 december 2021• Geen reacties
Inhoudsopgave
:quality(80)/blog.zilver.nl/wp-content/uploads/2021/12/P1060862-scaled-e1639045227192.jpg.jpeg)
:quality(80)/blog.zilver.nl/wp-content/uploads/2021/12/P1060844-scaled-e1639045302310.jpg.jpeg)
Naaldenkokers die met het huwelijk te maken hebben
De modellen van deze naaldenkokers komen sterk overeen. Het zijn bijna allemaal taps toelopende kokers met een schroefdop die eindigt in een vierkant plaatje. Op het smalle uitstekende randje van dit plaatje staan soms de zilverkeuren afgeslagen; je vindt ze ook wel op de bodem, dan wil zeggen op het kleine rondje van het uiteinde van de koker. Door ruimtegebrek zijn niet altijd alle keuren afgeslagen. Soms zijn ze slechts deels of juist door elkaar afgeslagen; dat maakt ze moeilijk leesbaar. Alle naaldenkokers op de foto dateren van ongeveer 1780-1825. Op 3 van de 4 naaldenkokers staat op het bovenste deel van de koker een man en een vrouw met hun handen boven het altaar- een veelgebruikt symbool voor het huwelijk. Soms is er ook nog met een hartje boven het altaar afgebeeld, of een kroon boven het echtpaar. Op de rechter naaldenkoker staat dit tafereel afgebeeld op de dop.:quality(80)/blog.zilver.nl/wp-content/uploads/2021/12/P1060849-scaled-e1639045448886.jpg.jpeg)
:quality(80)/blog.zilver.nl/wp-content/uploads/2021/12/P1060858-scaled-e1639045608533.jpg.jpeg)
Naaldenkokers voor bijzondere gelegenheden.
Soms worden kunstenaars geïnspireerd door de actualiteit. Wanneer er wat bijzonders is gebeurd, dat zien we op schilderijen - en ook bij op zilverwerk. In dit geval drie voorbeelden van de vlootvoogd Johan Zoutman, die een Hollandse overwinning had behaald bij de Slag om/bij de Doggersbank in 1781. Bij 2 van de 3 naaldenkokers is hij afgebeeld in een medaillon met een strik erboven, het symbool van trouw (in dit geval aan het vaderland). Bij de middelste een lauwerkrans om zijn portret aangebracht om hem te eren. Qua vorm zijn alle naaldenkokers weer gelijk: taps toelopend met een vierkant plaatje als bovenkant van de schroefdop. Een veel voorkomend model rond 1800.:quality(80)/blog.zilver.nl/wp-content/uploads/2021/12/P1060859-scaled-e1639051724829.jpg.jpeg)
:quality(80)/blog.zilver.nl/wp-content/uploads/2021/12/P1060776-scaled-e1639051845419.jpg.jpeg)
:quality(80)/blog.zilver.nl/wp-content/uploads/2021/12/P1060777-scaled-e1639051910260.jpg.jpeg)
Scharen met medaillons
Van gelijkende versieringen zijn ook voorbeelden te vinden in een hele andere hoek. Tussen ongeveer 1800 en 1820 komen in Friesland een specifiek type scharen voor. Deze scharen hebben in een deel van het tussenstuk medaillons. Het tussenstuk is het deel tussen de ogen en het knipgedeelte. De motieven die gebruikt werden in deze medaillons varieerde enigszins. Zo zijn er bijvoorbeeld een boerin met een juk op haar schouders met melkemmers, en ook een kind op een schommel. Bovenstaande scharen hebben medaillons met een nagenoeg gelijke afbeelding, waarbij de voor- en achterkant verschillend zijn. Wat er precies wordt afgebeeld is niet duidelijk. Zijn het kinderen met speelgoed, een vrouw met een bloemenmand of fantasiefiguren? De korte schaar is vervaardigd door zilversmid Roelof Jans Snoek [meesterteken R S] uit Leeuwarden. Dit mooie antieke stuk zilver heeft de ‘gekroonde O’ als herkeur; dat was in 1807. De langere schaar is door Hendrik Joekes [meesterteken H J], ook uit Leeuwarden. Deze heeft de ‘B’ als jaarletter en dat is van 1809. Beide naaischaren komen uit Leeuwarden, hebben hum meesters ideeën uitgewisseld ? Soms werden er mallen gebruikt – maar niet hier want er is maatverschil.:quality(80)/blog.zilver.nl/wp-content/uploads/2021/12/P1060768-scaled-e1639052028713.jpg.jpeg)
Wandelen
Tot besluit nog twee taps toelopende naaldenkokers met dezelfde versiering. Het zijn 2 landelijke voorstellingen. De éne kant heeft een wandelaar, een ruiter te paard en een tegemoet komende man met hond en daarachter nog wat huisjes. De bovenste naaldenkoker heeft ook nog een ruiter op de dop. Wanneer je de afbeeldingen vergelijkt zie je een enorm verschil in kwaliteit. De jas van de wandelaar van de bovenste koker heeft versieringen, de huisjes en het grotere gebouw hebben ramen en deuren. Bij de onderste koker is alles dichtgevloeid of verpoetst en zijn er weinig tot géén details te zien. Hier heeft de bekende schroefdop een hert als motief.:quality(80)/blog.zilver.nl/wp-content/uploads/2021/12/P1060840-scaled-e1639052108183.jpg.jpeg)